Kom bladeren in mijn reisboek en volg mij tijdens mijn reis over de Camino de Santiago de Compostella

zaterdag 27 juni 2015

Dag 16 Marciac / Lourdes 72 km 612 hoogtemeters

Vanmorgen opgestaan met een grijze hemel, het was een beetje miezerig weer,het regende nog net niet.
Van m n Franse buren koffie gekregen en daarna vertrokken, zat in half negen op de fiets wat voor mij toch al op tijd is of ik moet veel vroeger gaan opstaan ,maar ik merk dat ik slaap achter begin te komen, ik ga te laat maar bed, en de afgelopen warme dagen zijn me toch niet in m n kouwe kleren gaan zitten. De hitte is echt slopend vind ik.
In het eerste dorpje stond Wouter opeens weer achter me,hij had er alweer wat kilometers op zitten.
We zijn een stuk samen verder gefietst en daarna scheidden zich onze wegen weer want hij nam de meer directe route en ik ga naar Lourdes.
De streek waar ik doorheen ben gefietst bestaat uit oneindige maïs velden en hele kleine dorpjes met niks. In Lourdes aangekomen in de miezer regen ,de camping gezocht die ik als tip van een paar andere fietsers had gekregen. (Du loup)
Het was inderdaad een kleine rustige camping waar ik door een 8jarige meneer uit Rozendaal werd ontvangen. Alles opgezet gedoucht en daarna een paar uur geslapen  Ik was echt moe.
Daarna ben ik gaan kijken in Lourdes en heb daar een pizza gegeten, zoiets als daar heb ik nog nooit gezien, het ene na het andere winkeltje met Maria beelden, kaarsen,je kan de prullaria zo gek niet bedenken en allemaal met bernadetje en Maria erop of Maria helemaal alleen, als er ergens munt geslagen word uit Maria dan is het hier wel. Ook de mensen die er rond liepen kwamen uit alle windstreken, alle kleuren maar ik denk ook veel Spanjaarden en Italianen en ook veel mensen uit zuid Amerikaanse landen, en zoveel nonnetjes heb ik nog nooit bij elkaar gezien er waren er erbij die niet voor Sophia Loren onderdeden echt doodzonde, ja en dan denk ik natuurlijk weer ,deze vrouwen hebben toch ook gevoel, hoe zou lieve heertje dat met hun regelen? Zouden ook zij wel eens voor het zingen de kerk uitgaan?
Effin, bij de grot waar Maria aan bernadetje  is verschenen ligt een prachtige kerk met aan beide zeiden
een oplopende trap en daarvoor ligt een heel groot plein.
Om 9 uur s avonds word hier een lichtprocessie gehouden en een grote openlucht mis.
De mensen hebben allemaal  kaarsen bij zich en lopen in processie het grote plein op ,de zieken en oude mensen voorop, er zijn er een hoop die in een soort driewielers zitten en er worden er zelfs in bedden voortgesleept door jonge mensen.
Deze personen worden eerste rang op het plein geparkeerd waar in verschillende talen de mis word voorgelezen en God weet hoe vaak achter mekaar het Ave Maria word ingezet, als het couplet komt steken al deze mensen hun kaarsen omhoog.Ze hebben vanen en borden bij zich waar ze vandaan komen het is een hele aangelegenheid. Op het einde geven wildvreemde mensen me en elkaar de hand en bedanken me?(ze moesten eens weten, ze kunnen nog blij zijn dat ze alle vijf hun vingers terug krijgen)
Daarna loop ik terug naar de camping maar dan kom ik weer langs de grot en daar hebben ze wel 20 kranen gemaakt waar de mensen in de rij staan om er het genezende water uit te tappen allemaal in plastic mariabeeldjes en 5 liter jerrycans met Lourdes erop, zelf heb ik er eens flink aan gedronken dus mij zal voorlopig echt niks meer kunnen gebeuren of er moet natuurlijk nog een wonder gebeuren.
Ook de kaarsen lopen er als een trein ,er staan overal rekken waar je kaarsen kan opsteken en er zijn een paar man bezig om alle kaarsen weer bij elkaar te zetten om ze op te laten branden ,hier gaan er echt duizenden kilo,s was op een dag doorheen, er zijn kaarsen bij zo groot als schuttingpalen zeker anderhalve meter hoog.
Ja, wat moet ik er van zeggen ,voor veel mensen is dit misschien de laatste hoop en de diversheid aan mensen en de getallen waarin ze opkomen is echt indruk wekkend maar het is ook big bizniz die hele Maria verering.
Toen ik door het donkere park langs de rotsen terug liep hoopte ik dat ik ook een verschijning kreeg maar die heb ik helaas niet gehad......

Arevidetski

Heb je het geluk dat je Maria een keer zag
Vul dan je beursje met een lach

3 opmerkingen:

  1. hoi peter. ik lees dat het goed gaat met je. en dat je plezier hebt en geniet. ga zo door nog een prettige reis. gr ron

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Indrukwekkend toch, die hele Maria-merchandise? Je moet het gezien hebben om het te geloven, net zoiets als een Maria-verschijning zelf eigenlijk dus. Joh, drink een slok Heilig Water, speld zo'n blauw medailleke op je hummeke en je kan de duvel zelf in zijn broek laten kakken.
    En als we dan toch katholiek bezig zijn: gefeliciteerd met je namesdag vandaag! De heilige Petrus blies vandaag precies 1948 jaar geleden de lamp uit. Helaas kwam er die dag net een vakature als bewaker van de hemelpoort vrij en moest hij daar gelijk aan de slag. Sommige mensen krijgen ook nooit eens rust.

    Vaya con Dios!
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gezegend en wel achter de fietsbel.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen