Kom bladeren in mijn reisboek en volg mij tijdens mijn reis over de Camino de Santiago de Compostella

maandag 29 juni 2015

Dag 18 Oloron Ste Marie/Jaca 95 km 1860 hoogtemeters

Vandaag vroeg vertrokken omdat er vandaag toch een stevige klim voor de deur staat ,zat om 8 uur op de fiets en dat is voor mij toch wel een record, broodjes gehaald en toen de weg naar de pas gezocht.
Het begon heel geleidelijk met af en toe een steiler stukje en stukken vals plat ,het was gelukkig nog bewolkt dus de temperatuur was redelijk ,Ik heb een weg gevolgd die ongeveer parallel aan de hoofd weg loopt daarna worden de stukken steeds steiler met lange stukken tussen de 6 en de 8% deze komt uiteindelijk  na 47km uit bij een tunnel die verboden is voor fietsers die moeten over de bergpas, na deze 47 km begint echt de serieuze shit, het blijft maar stijl opgaan er lijkt geen eind aan te komen,ik kan niet harder dan tussen de 4 en de 6 rijden, met de aanhanger gaat het gewoon niet sneller,je moet het uren achter elkaar kunnen volhouden.
Bij 56 km sta je opeens boven aan de Spaanse grens en dan kan je de volgende 30 km weer als een kogel naar beneden. Toen ik een paar km voor de top zat werd ik ingehaald door notabene een Duitse jongen die ik vanmorgen onder aan de pas had zien staan ,hij had veel minder bij zich dan mij, geen tent en ook geen kookspullen , hij  reed tussen de 60 en de 90km per dag en had nog 10 dagen om in compostela te komen, kan mijns inziens wel maar dan word het doorknallen en aangezien het vandaag toch nog 38 graden is geworden word dit echt een hele kluif.
Het is wel een schitterende omgeving het is toch weer anders dan de Alpen vind ik, en ja ik moet het natuurlijk weer een keer over koeien hebben, ze lopen hier ook allemaal met een bel om (waarschijnlijk zullen ze wel vaak gebeld worden en je kan ze horen aankomen als ze per ongeluk de berg afrollen want erg slim zijn ze niet natuurlijk al weten ze veel)
Na die lange afdaling (echt het was snikheet, een warme feunwind lijkt het wel)aangekomen in jaca en daar op een camping neergestreken ,de boel opgezet, gedoucht en de stad in gegaan, hier een beetje doorgereden ,kom ik mijn Duitse vriend weer tegen hij kwam net aan en was een onderkomen aan het zoeken.
Opeens weer een hoop blaasmuziek
Ongeveer het zelfde als gisteren en zoals mijn jongste broertje Marc al zei het is vandaag de names dag van Petrus en die word hier gevierd!! Het is net karnaval ze houden een optocht door de stad.
Hoe mooi kan je het hebben, het is jammer dat de mensen allemaal Spaans spreken dan konden we eens lekker ouwhoeren, dat is ik eigenlijk het meest want de mensen begrijpen me niet en ik hun niet, ze willen wel.met me praten en ik met hun maar we verstaan elkaar slecht .jammer.
Dus toch maar wat pinten gevat hier
en daarna wat gegeten, ze beginnen hier pas na 9 uur een beetje te leven en vanaf deze tijd kan je ook pas weer wat krijgen bij een restaurant.
Wat dat aangaat hebben die Spanjolen het wel voor elkaar want bij ons gaan de mensen al om 9 uur naar bed. Wel een ander klimaat natuurlijk.
Toch maar weer bijtijds naar het nest want morgen wacht weer een snikhete bergachtige dag, hoe goed kan je het hebben....

Arevidetski

Spreuk van de dag:

Als er op sint Petrus feest word gevierd
Word er door deze Peter stevig gebierd


PS ik zit op de helft!!

4 opmerkingen:

  1. Kijk, toch heel goed dat je namesdag daar eens lekker wordt gevierd! Heb je toch niet voor niets zo ver gefietst! En natuurlijk lekker even wat muziek want ik geloof dat je geen radiocasettespeler aan boord hebt toch?
    En in Spanje hoef je maar een paar woordjes te kennen; "maƱana", en "esta, por favor". Dat laatste betekent zoveel als "dat daar, alstublieft". Als je dat gebuikt in combinatie met je wijsvinger (en een glimlach, uiteraard) kom je een heel eind.

    Veel succes in de bergen nog, hierna komen de dorre Spaanse binnenlanden. Daar kan het echt loeiheet zijn. Mocht je windmolens tegenkomen, ga er dan niet tegen vechten, dat heeft een andere pedaalridder al eens gedaan en is 'm slecht bekomen (al is er dan wel weer een mooi boek over geschreven, dat wel).

    Buen viaje,
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HA diePeeteres jong van harte proficiat mit tiene naamsdaag en et feit des te
    op de helf bus goedzo loot tich neet kriege door de keu boeh!
    Ich wensch dich ein ein hieel gooi reis wieer sterkte de mit en geniet ter mer van wat is het doa sjoon prachtig mapa?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Pee! Vur genete van dien reisversjlaag!
    Veul succes en plezeer mit de 2e helf.
    Knuf, Jos & El

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi peter volg met veel plezier je reis hoop dat alles naar wens gaat,
    je bent al op de helft , hoe de moet erin ,jou kenende want dich bis ene durchzitter zal dat ook wel lukken . geniet ervan dit doe je maar eenkeer
    volg je elke dag
    groetjes willy

    BeantwoordenVerwijderen