Kom bladeren in mijn reisboek en volg mij tijdens mijn reis over de Camino de Santiago de Compostella

dinsdag 30 juni 2015

Dag 19 Jaca / Sanguesa 108 km 1152 hoogtemeters

NuVandaag zat ik om 8.15 op de fiets,het stel dat gisteravond opeens een meter of 3 naast me lag zal mij waarschijnlijk verwenst hebben met het gerommel en gefrommel maar dat hebben zij vanacht in hun tentje
Ook met mij gedaan Op deze camping kreeg je de plaats aangewezen (dus zij ook terwijl er plaats genoeg was)ik vraag me af waarom want deze camping zet me 45 jaar terug in de tijd toen opgrimbie nog een hippe camping was en toen betonnen douchehokjes nog up to date waren, echt als je een museum voor campings had kon deze er zo in.
Als begin jaren 70 camping, ik was weer terug op camping het leudal in haelen. Bizar ,en dan eisen stellen ook nog ,dit heb ik in Frankrijk nog niet meegemaakt.
Eerst gezocht naar Spaanse broodjes voor onderweg ,uiteindelijk heeft me notabene de fokking guarda civiel me de weg gewezen.wat de fok.
Toen vertrokken en meteen weer beginnen te klimmen , er moet toch weer naar een 1215 meter toe volgens het route boekje ,als ik gewoon de d240 neem ben ik 11 km verder zonder hoogtemeters maar nu ben ik 41 km onder weg met 600 hoogtemeters, maar dit is de oude pelgrimsroute en komt langs enkele historische punten dus bij ga er gewoon voor, ik moet zeggen als ik me al ergens alleen gevoeld heb (en dat heb ik) dan was het nog het meeste hier ,er is maar een weg,die steeds hoger en dieper de bergen in gaat en je komt misschien een auto (boer)per uur tegen ,het gaat steeds hoger op en de ravijnen gaan steil omlaag met af en toe betonblokken om de 4 meter of rotsblokken.
Hier kan je je geen stomme slinger fouten veroorloven want als je hier naar beneden naait vinden ze je pas na dagen terug ,ik vind dit echt onherbergzaam gebied, en ben ondertussen al op heel wat stille plekken geweest , me, myself an I.
Toch voelt het lekker op een of andere manier, in de hoogte zie je de gieren vliegen en er zoemen constant allerlei beestjes om je heen die jou leuk vinden en het blijft maar bergop gaan .Er liggen op 30 km 2 totaal geïsoleerde dorpjes met wat akkers er om heen maar er is maar een weg om er te komen en dat is deze. Deze gemeenschappen zullen echt hecht moeten zijn anders hou je het daar nooit vol, mooi vind ik dat.
Uiteindelijk  na 25 km op en afa klimmen kom je uit voor een gerestaureerd klooster waar ik een cola drink , m n bidon vul en hem weer speer ,ze laten er bussen vol toeristen uit maar die komen langs het andere begin punt van de weg.
Na 15 km afdalen ben ik weer 11 km na start en vervolg mijn weg.
Ondertussen is het alweer 38 graden en ik loop compleet leeg dus veel drinken is de enige remedie.
Maar ik ga gewoon verder .Het gaat van hier uit glooiend omlaag ,meer af dan op .Op een begeven moment stop ik bij een tankstation ,er is een ouderwets klein kantoortje met een vliegengordijn (hangt hier trouwens aan iedere deur)en er komt een vreselijk gescheld uit. Buiten staan twee werkers aandachtig te luisteren en ik heb snel eens binnen gekeken en daar stonden nog eens 8 personen.
Er waren volgens mij 2 zigeuner stellen die de boel aan het belazeren waren met geld.
De baas was een klein dik mannetje die ongelofelijk boos was.
Er stond een wegwerker bij met een hele grove kop,compleet onder het stof en een paar gigantische klauwen, het leek de baas van het stelletje wegwerkers en bij bedaarde daar de boel.De gypsies betaalden uiteindelijk en dropen af, het was een fragment uit een Mexicaanse film, ik stond erbij en ik keek ernaar,dus ik hield wijselijk m n bek.
Toen ik eindelijk  geld gewisseld had bij de eigenaar en een blikje kon trekken kwam opeens die Duitser weer aanrijden,hij is volgens mij een alternatief figuur een grune of zo en jaagt zich nergens voor. Volgens mij is hij tijdens het vis bakken uit de pan gesprongen maar hij is wel OK.We hebben een tijd gepraat en zij m'n toen ieder onze weg gegaan ,hij wil de camino del north doen dus hij gaat nu richting pamplona en ik wil de camino frances rijden en die gaat onder pamplona langs  dus .
Camping gevonden ,winkel gevonden, eten gemaakt, bier gedronken en ook vino tinto dus op naar pamplona!

Arevidetski

Spreuk van de dag:

Als je in een tankstation een klein dik boos mannetje ziet staan
Dan is het voor je zelf beter om even naar buiten te gaan

2 opmerkingen:

  1. In de Spaanse bergen, aleener dan je ooit bent geweest,
    Komt daar toch weer die Duitser aangesjeest!

    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, Jaca, daar ben ik ook ooit wel eens geweest. Een vervelende campingbaas is alles wat ik me kan herinneren.
    Bedankt voor de uitleg over hoogtemeters.,ik wist het niet.
    In ieder geval is de temperatuur hier inmiddels ook Spaans benauwd, dar maakt het makkelijker me in te leven in je tocht. Ik hou me liever gedeisd in dit weer, maar er schijnen gekken te zijn die graag fietsen in deze omstandigheden. Tja.
    Veel fietsplezier!

    Bert

    BeantwoordenVerwijderen