Kom bladeren in mijn reisboek en volg mij tijdens mijn reis over de Camino de Santiago de Compostella

zondag 14 juni 2015

Dag 3: Florinville/Varennes & Argonne | 101 km | +/- 750 hoogtemeters

Beste lezers,

Vandaag opgestaan om 6.15 met prachtig weer, ingepakt en rond 8.45 op de fiets. Daarna de abdij van Or Val bezocht waar ik gisteravond nog de trappist van heb gedronken. Toen de Franse grens overgefietst richting Chalon en Champagne. Het is veel makkelijker fietsen dan in de Ardennen want hier glooit het veel meer, er zitten zeker nog genoeg klimmen in maar ze zijn vaak niet echt steil. Daar komt nog eens bij dat ik de wind vaak zo goed als in de rug heb en het warm is, het loopt als een tiet, ik vind het perfect. Kan nu weer gemiddeld 20 of meer rijden en dat voelt goed. Ook voel ik dat de benen steeds sterker worden, ja oefening baart kunst.

Daarna ben ik op een Amerikaans oorlogskerkhof geweest uit de Eerste Wereld Oorlog, een van de grootste in Europa het was perfect onderhouden er lagen maar liefst 16000 man begraven echt, het was gigagroot. Ik ben er met de fiets omheen gereden het liet me nog het meest denken aan Arlington Cementery in Washington. Het rare was dat ik er helemaal alleen was, ik en 16000 doden? Er is toch in het verleden flink gevochten in deze contreien want overal staan gedenkstenen en ook soms oud legertuig. Omdat ik al van kleins af aan een voorliefde voor hoge uitkijktorens heb heb ik er ook vandaag een bezocht. Ben er wel een eindje voor moeten omrijden en ook een pittige klim erbij maar het was zeker de moeite waard.

Daarna op camping neergestreken waar een Nederlands sprekende Belg de gemeente camping runde, ik moest hier €4.75 betalen en een flesje bier is €1. Toen ik hem vroeg of hij er eentje wilde drinken zei hij of ik ooit wel eens een Limburger was tegengekomen die dit niet zou doen, hij was er ook een al was het een Belgische dus zijn we maar gaan drinken, ik bedoel maar... M'n nieuwe buren zijn twee ouderen (in de 60). Een ervaren lange afstand fietser volgens mij uit Delft die via Lourdes naar Narbonne fietsen. Kebab pizza naar binnen getrapt (Ja zo ga je praten als je lang op de fiets zit) en naar bed.

Arevidetski

Spreuk van de dag:
Tegen iedere boer
Zeg ik bonjour




4 opmerkingen:

  1. Goeiemorgen Peter proost je bent een echte Limburgert! Geniet van iedere dag liefs mam.Hallo,Peet.Je begint goed in je ritme te komen , geloof ik.
    Zo te zien lijkt het wel een Limburgs heuvellandschap. Ik meen,dat we ook
    Ooit inOrval zijn geweest.Hou je taai! Groetjes pa.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha! Die peter het gaad je goed zo te lezen gelukkig het is geweldig dat je zo veel vreemden tegen komt en dan praatje maakt met allen als een doel fietsen hopelijk blijft het goed weer, het is je gegund. En de omgeving is prachtig geniet er maar van tot gauw groetjes Nathalie en de jongens

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Peter, goed om te lezen dat je in vorm raakt! Leuke verhalen en een schitterende omgeving. Ga zo door en succes, bro! Boks

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Peter
    3 maal,nu moet het lukken! De kop is eraf en na wat pijntjes,Ardennen heuvels en wat regen,zit je nu in wat glooiender landschap.De stilte en rust al ontmoet maar ook al fijne contacten.Ik geniet van je beschrijvingen en foto's,nu, nog plekken die me bekent zijn.Laat de droom over je heenkomen,ik wens je veel genot en fijne mensen toe op je fietstocht.Groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen